February 17, 2012

VROAAM!

Time for a diary comic!
(Vroaam! was a career day organised by the BNO (the Dutch Designer's Association)

10 comments:

  1. Yeh, thats the big question: Hoe doe je dat?!?! Tegenwoordig zijn duizendeneen mensen gespecialiseerd om je te vertellen hoe je dat moet doen. Maar, it's a long way to tipparary: jij stond er toch ook niet in een paar dagen. Mij heeft het in ieder geval tijd gekost om met mijn werk een boterham te verdienen :-)

    ReplyDelete
  2. Ja, maar waar zit het hem dan in dat de een daarin slaagt en de ander niet? En de een opdrachtjes bij elkaar moet sprokkelen en de ander zwemt in het werk?
    Ik doe heel weinig aan acquisitie maar opdrachtgevers weten me toch wel te vinden. Geen idee dus wat werkt en wat niet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Er zal ook een geluksfactor bij betrokken zijn :) Net op het goede moment je werk onder ogen van de goede mensen te zien krijgen.

      Delete
    2. Hmm... Laat ik nog eens beginnen, want ik weet best in het algemeen hoe je het doet;
      Talent, zakelijke kennis en hard werken.
      Geluk doet niet echt mee; Hardwerkende slimme talenten zullen vanzelf meer geluk hebben.

      Maar als je me nu vraagt hoe je CONCREET aan een opdracht komt... Geen flauw idee! ;-)

      Delete
    3. Nou ja, ik ken dus wel écht goeie mensen die bovendien erg hard werken en toch (nog) niet kunnen leven van hun werk. Maar misschien hebben die inderdaad te weinig zakelijk instinct ;) daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

      Delete
    4. Ja, je moet wel je werk kunnen verkopen en promoten, de juiste markt vinden, EN weten wat je waard bent. Genoeg goede tekenaars die voor een appel en een ei hun werk weggeven of te lang blijven plakken bij slechte opdrachtgevers...
      Maar je hebt wel gelijk dat ook als je het helemaal goed aanpakt, dat nog steeds geen garantie is voor genoeg inkomsten.

      Delete
  3. het is ook een factor van tijd en doorzettingsvermogen denk ik. En hoe sociaal je bent ofzo, volgens mij helpt dat ook erg (en ahum dat ben ik niet zo, ik heb flauw idee hoe ik in real-life moet netwerken...)

    Anyway, leuk stripje (vond mijn vriend ook, die zat mee te kijken) :) Ik ben twee keer naar VROAAM geweest en het was beide keren erg nuttig om naar de portfolio gesprekken te gaan. Maar iedere 'beoordelaar' zei wel weer iets anders. Dat was aan de ene kant handig, aan de andere kant wist ik nou niet precies wat ik moest doen. Vorig jaar had ik afgesproken met wat agentschappen. Shop Around and ArtBox, maar ze zagen allebei niet zoveel in mijn werk, vonden het niet commercieel genoeg...en dat was weeeer wat anders dan dat jaar ervoor, maar dat komt misschien omdat agentschappen niet zo van boekillustraties zijn? Ik ben in ieder geval in mijn eentje er achter gekomen dat er gewoon meer voorbeelden van 'praktisch' werk in mijn portfolio moeten komen. Als ik een kinderboek zou willen illustreren, kan ik maar beter daar ook een goed voorbeeld van hebben.

    In het algemeen vind ik erg lastig om nou te peilen wat 'werkt' en wat niet, het verschilt voor iedereen...maar je hebt wel gelijk dat hard werken en kennis erg helpt :)!

    ReplyDelete
  4. Haha, ik weet ook nooit precies hoe ik moet netwerken, ik doe maar wat! ;-)
    Het grappige was trouwens dat het 'show off' type in mijn strip juist beweerde dat ze heel goed was in netwerken...

    Boekillustraties als de jouwe lijken me inderdaad moeilijk te verkopen, daarvoor moet je ook niet bij een agent zijn maar bij een uitgever. Maar er is veel concurrentie en een kinderboek levert sowieso weinig op, tenzij je heel succesvol bent. Lastig...
    En ja, in het algemeen kijken opdrachtgevers niet naar wat je misschien KAN maar alleen naar wat je al DOET. Dus je moet je portfolio vullen met voorbeelden van het soort werk dat je wilt krijgen.

    ReplyDelete
  5. Wat ook helpt is iemand iets gunnen. Mijn netwerk is ermee begonnen erdoor gegroeid. Eerst gunde een concullega mij een opdracht door me te introduceren bij haar opdrachtgever, zodat ik me kon bewijzen in mijn werk én me laten zien als (aardig :-)) mens. Later gunde ik anderen weer dat genoegen: introduceren bij mijn opdrachtgevers. En mijn opdrachtgever deden aan mond-op-mondreclame.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, dat is wat bedoelde met mijn (magertjes vertaalde) 'grant factor' in de strip. Leuk dat jij er zelf ervaring mee hebt! Je gaat sneller mensen helpen die je aardig vindt of waarmee je een klik hebt.

      Delete